In 12 stappen een online training maken

Schaalbaar aanbod

Als kennisondernemer, therapeut of coach delen we vaak dezelfde kennis steeds 1 op 1 met onze klanten. Hoe zou het zijn als we een groot gedeelte van deze kennis in een online product verankeren zodat het deelbaar wordt op grote schaal? De prijzen van je offline diensten omhoog kunnen? En je deelnemers zelf de verantwoordelijkheid over het proces pakken? Wat zou dat betekenen voor de impact die jij kan maken?

In dit artikel licht ik de 2 populairste vormen van online kennisproducten uit: online trainingen en online programma's. En geef ik je de stappen hoe je ze zelf bedenkt, maakt en verkoopt.

Het verschil tussen een online training en een online programma

Zowel programma's als trainingen zijn kennisproducten waarmee je informatie overbrengt op je deelnemers. Maar wanneer kies je nu voor de term training of programma? Ik leg je het verschil uit.

1. Online programma's duren over het algemeen langer (maanden), zijn diepgaander en zijn samengesteld uit meerdere thema's die leiden naar een oplossing of transformatie.

2. Online trainingen zijn vaak veel specifieker qua inhoud. Het woord 'trainen' zegt het al: je gaat aan de slag met het onder de knie krijgen van een nieuwe vaardigheid. Daarbij is de doorlooptijd van trainingen korter (weken).

"Gedegen online producten werpen vruchten af voor jou, je klant en je business"

Kwaliteit zorgt voor (financiële) vrijheid

Een belangrijke pijler bij het maken van online producten is dat je de kwaliteit blijft waarborgen. Zorg altijd dat je je product gedegen opbouwt en inricht zodat je deelnemers betrokken en gemotiveerd je product doorlopen én de gewenste resultaten behalen. Want klanten die tevreden over je praten, is de beste vorm van marketing die je kunt hebben.

En om de vruchten van je harde werk te plukken, is het belangrijk dat je training in 1 keer goed staat. Natuurlijk kan je na de eerste rondes van je training wat bijschaven maar het fundament moet stevig en betrouwbaar zijn, anders ben je aan het dweilen met de kraan open.

Het High Impact Model

Hiervoor hanteer ik het High Impact Model.

  • Een model dat vanuit klantperspectief zorgt voor een optimale transformatie van jouw deelnemers.

  • En vanuit ondernemersperspectief zorgt voor optimale verkoop.

Ik deel hieronder de belangrijkste stappen die ik zet om tot goedwerkende online trainingen te komen.

"Online trainingen die goed werken én voelen, zijn je beste marketing"

Stappenplan online training maken

1. Bepaal je doelgroep

Accepteer dat je programma niet voor iedereen gaat zijn. Onderzoek met welke klanten jij het liefste werkt en met welke vraag zij bij jou komen. Die vraag en de bijbehorende oplossing die jij biedt, is het uitgangspunt voor je training.

2. Formuleer het resultaat

Nu je weet voor wie je welke oplossing gaat bieden met jouw training, bepaal je het resultaat voor je training. Zorg dat je dit eindpunt in zicht hebt en dat je het zo gedetailleerd mogelijk beschrijft. Zo weet je wat je je deelnemers kunt beloven, weet je waar je naartoe werkt en houd je richting en focus tijdens het creatieproces.

3. Schrijf je salespage

Met bovenstaande informatie heb je al veel input voor je salespage, ofwel verkooppagina verzameld. Naast dat je dit nu op je website kunt publiceren, zul je merken dat je super gemotiveerd wordt om je training daadwerkelijk te maken zodra je de waarde van training zwart op wit zet!

4. Kies een online platform

Bepaal of je je training via een extern platform of je eigen academie aanbiedt.

De afgelopen jaren heb ik vele platformen gezien en gebruikt. Zelf ben ik dit jaar, na veel onderzoek, overgestapt naar het platform Membirds. En ik heb een affiliatelink met 50% korting voor je. Een gebruiksvriendelijk platform, technische kennis is niet vereist en mijn online producten stonden nog nooit zo snel en mooi.

Er is momenteel ontzettend veel aanbod en daarom is het belangrijk om goed te bedenken welke functionaliteiten jij binnen een platform nu en in de toekomst nodig hebt en je keuze daarop te baseren.

Via deze affiliatelink voor het online platform Membirds ontvang je 50% korting én een proefperiode van 2 weken.

5. Ken de verschillende skills

Bij het maken van een online training komen meerdere expertises kijken, o.a.: het opbouwen van een stevig programma, bedenken van leuke werkvormen, het schrijven van goede teksten, het opmaken van werkboeken, opnemen en editen van video's, het inrichten van je academie of platform en het opbouwen van je mailfunnels Bedenk wat je zelf wilt doen en wat je uit wilt besteden.

In mijn programma 'Maak je online programma' leer ik je hoe je jezelf al deze skills eigen maakt en een sterk programma opzet.

6. Stel een deadline en planning op

Het belangrijkste is dat je jezelf alle ruimte en tijd geeft om te creëren, de mooiste dingen ontstaan vaak wanneer je in de flow bent én een online training is m.n. het verzamelen van de beste informatie en dat vergt tijd. Om toch een stok achter de deur te hebben, raad ik je aan een serieuze deadline te stellen (zeker als je werk uitbesteedt) en een haalbare planning te maken. Uit ervaring weet ik dat je voor het bedenken, maken en verkopen van je online programma minimaal 4 maanden de tijd nodig hebt.

7. Verzamel je inhoud

Ga op informatie jacht! Verzamel alle informatie die jij in je programma wilt behandelen. Plaats het op een centrale plek en laat het lekker groeien.

8. Maak je methode

Bekijk al je verzamelde informatie en kijk of je hier grove stappen in kunt ontdekken. Dit is een hele interessante en de belangrijkste stap om tot een stevig programma te komen. Zo belangrijk dat ik er dieper op in ga tijdens de online training 'Maak je methode'. Want als je deze inhoud eenmaal grijpt, leg je het fundament voor je online training en kun je los! En sterker nog, met een methode leg je het fundament voor een oneindig schaalbaar aanbod. Omdat je jouw methode naast een online programma ook kunt afgieten in een groepsprogramma, e-book, videotraining og bijvoorbeeld high end 1 op 1 traject.

9. Bepaal de tijdsduur

Om de doorlooptijd van je totale training te bepalen kijk je o.a. naar hoelang je deelnemers met iedere les of modules bezig zijn en of je tussentijdse bijeenkomsten of sessies toevoegt.

10. Maak werkboeken en video's

In deze stap kun je weer lekker creatief worden. Giet alle inhoud af in middelen zodat je deelnemers er actief mee aan de slag kunnen gaan. Denk aan werkboeken en video's maar ook aan audio bestanden en extra's zoals kant en klare templates, checklisten en formats. Maak alles op in een zelf gekozen stijl, zorg dat het echt mooie producten worden die je klant er graag bijpakt.

11. Plaats alles op je online platform

Zodra je alle producten zoals je werkboeken, video's en eventuele bonussen en audiobestanden klaar hebt, kun je alles online plaatsen. Zorg dat het een mooi geheel vormt, intuïtief werkt en overzichtelijk is zodat je deelnemers er in een flow doorheen kunnen lopen!

12. Promoot, verkoop & enjoy!

Kies de kanalen waar jouw ideale klant zich bevindt. Linkedin? Instagram? Facebook? En praat over het resultaat dat jouw online programma jouw deelnemers gaat opleveren.

Zorg dat je ze verwijst naar je salespagina voor informatie en dat ze daar jouw programma direct kunnen aanschaffen of in contact kunnen komen met jou.

Met Membirds koppel je heel gemakkelijk je salespagina, aan je betaalpagina en aan het daadwerkelijke online programma.

Je eigen online training maken?

In deze tijd is dat een uitstekend idee om te doen! Door de komst van internet is het mogelijk geworden om jouw waarde i.p.v. je tijd verkoopbaar te maken door het creëren van schaalbare producten. Als je het creëren van kwalitatieve online producten onder de knie hebt, ontstaat er een heel nieuw level van ondernemen voor je. En kun je impact in het kwadraat maken met datgene dat jij het allerliefste doet <3


Als methode- en programmaspecialist help ik ondernemers om hun waarde te verkopen. Want we bezitten allemaal uniek goud dat de wereld in mag! Al mijn klanten brengen nieuwe kijkwijze, perspectieven en schudden aan de status quo en laten zien hoe het ook anders kan.

Ik help ze om hun Legacy begrijpbaar en overdraagbaar te maken richting hun klanten.

Vanuit mijn achtergrond als onderwijskundige ken ik de stappen om groundbreaking methodes op te zetten en deze door te vertalen in steengoede en didactisch verantwoordde trajecten en programma’s. Waarmee klanten in beweging komen en het maximale resultaat uit hun investering halen.

Als coach help ik je om jouw unieke toegevoegde waarde omhoog te halen en volledig te ownen.

En vanuit mijn jarenlange ervaring als ondernemer neem ik je mee om dit af te gieten in meerdere inkomstenstromen en het succesvol te vermarkten en te verkopen tegen hoge prijzen.

Samen gaan we voor high impact voor jou en je klant!

 
Previous
Previous

3 tools om ontevreden klanten in je traject te voorkomen