10 elementen voor een succesvolle bedrijfsacademie
Hoe laat je leren echt renderen?
In een tijd waarin continue ontwikkeling essentieel is voor zowel medewerkers als organisaties, investeren steeds meer Nederlandse bedrijven in interne bedrijfsacademies. Volgens gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bood in 2020 77% van de Nederlandse bedrijven met 10 of meer werknemers bedrijfsopleidingen aan hun personeel aan. Deze opleidingen zijn vaak onderdeel van een interne academie of leerhuis, gericht op het structureel ontwikkelen van medewerkers (cbs.nl)
De redenen voor het opzetten van een interne academie zijn divers:
Snellere onboarding van nieuwe medewerkers. Door gestandaardiseerde trainingen kunnen nieuwe medewerkers sneller ingewerkt worden.
Continu bijscholen van bestaand personeel. In een snel veranderende markt is het essentieel dat medewerkers up-to-date blijven met de nieuwste kennis en vaardigheden.
Behouden en aantrekken van talent. Een duidelijk ontwikkelpad binnen de organisatie maakt het aantrekkelijker voor talent om te blijven en voor nieuw talent om zich aan te sluiten.
Overdragen van organisatie-specifieke kennis. Interne academies bieden de mogelijkheid om unieke kennis en cultuur van de organisatie effectief over te dragen.
Echter, ondanks deze voordelen blijkt uit de praktijk dat het daadwerkelijk benutten van deze academies door medewerkers achterblijft. Na 10 tot 100 duizenden euro's geïnvesteerd te hebben, hoor ik bij organisaties bijv. dat: '5% van de mensen iets doet met de academie'. "Er liever alleen weer fysiek getraind wordt' of dat alleen 'snoeptrainingen' gedaan worden die weinig bijdragen aan team- en organisatiedoelstellingen.
Het is daarom cruciaal om niet alleen te investeren in de opzet van een academie, maar ook in de strategieën die ervoor zorgen dat medewerkers actief deelnemen, het leren daadwerkelijk iets oplevert en de academie als waardevolle interne tool wordt ervaren.
In dit blog bespreken we de tien essentiële elementen die bijdragen aan het succes van een interne bedrijfsacademie en hoe je ervoor zorgt dat leren binnen jouw organisatie echt rendeert.
Waarom leren niet loont
de veelvoorkomende valkuilen
Maar eerst kijken we nog even naar de achterliggende redenen waarom mensen maar niet in een actieve leerstand komen. Het lage gebruik van interne academies heeft verschillende oorzaken:
Gebrek aan tijd en prioriteit. Bijna de helft van de medewerkers (49%) geeft aan simpelweg geen tijd te hebben voor leren vanwege hun dagelijkse verantwoordelijkheden (AIHR, 2025). Leren voelt vaak als een extra taak bovenop een al drukke werkdag.
Gebrek aan relevantie. Medewerkers haken af als trainingen niet direct aansluiten bij hun dagelijkse werk of persoonlijke doelen (LinkedIn, 2025). Ze willen direct resultaat zien van wat ze leren.
Gebrek aan erkenning en waardering. Wanneer leerinspanningen niet zichtbaar worden gewaardeerd of beloond, daalt de motivatie snel (TalentNeuron, 2025).
Ontbreken van leiderschapsbetrokkenheid. Vaak worden leerinitiatieven alleen gericht op medewerkers, terwijl leidinggevenden een cruciale rol spelen in het stimuleren van leren binnen teams (McKinsey, 2025).
Wat mensen wél aanzet tot leren
wetenschappelijke inzichten
Uit het onderzoek van Deci en Ryan (2000) blijkt dat mensen gemotiveerder leren wanneer ze aan drie basisbehoeften kunnen voldoen: autonomie, competentie en verbondenheid. Dit staat bekend als de zelfdeterminatietheorie (Self-Determination Theory, SDT). In de praktijk betekent dit:
Autonomie: Geef medewerkers de vrijheid om te kiezen wanneer en hoe ze leren. Dit kan bijvoorbeeld door on-demand leeropties, flexibele routes en gepersonaliseerde leerpaden.
Competentie: Zorg voor duidelijke leerdoelen, feedback en erkenning van prestaties. Dit helpt medewerkers om zich bekwaam en competent te voelen.
Verbondenheid: Creëer een cultuur waarin leren wordt gezien als een gezamenlijke inspanning en waarin collega’s elkaar ondersteunen en motiveren.
Hoe je je leeracademie wél laat renderen
concreet aan de slag
Hieronder heb ik 10 elementen beschrijven die samen het fundament leggen voor succesvolle bedrijfsacademies. Om je leerplatform echt te laten renderen, is het belangrijk om deze 10 elementen aandacht te geven:
L&D / HR als opleider positioneren – Zorg dat de L&D- of HR-afdeling zich niet alleen ziet als organisator van trainingen, maar als strategische opleider binnen de organisatie. Dit betekent actief sturen op leerdoelen, leerresultaten en impact, en niet alleen faciliteren, maar ook inspireren en motiveren. Zo kunnen ze de rol van interne opleider claimen en bijdragen aan de groei van medewerkers én de organisatie.
Onderwijskundige strategie – Ontwikkel een duidelijke visie en strategie voor leren en ontwikkelen die aansluit bij de organisatiedoelen. Zorg voor een pedagogisch en didactisch raamwerk dat zowel praktische vaardigheden als gedragsverandering ondersteunt. En formuleer als organisatie eigen KPI's die bepalen wanneer jullie academie succesvol is.
Passend leeraanbod – Ontwikkel leermodules die perfect aansluiten bij de behoeften en interesses van de eindgebruikers. Denk hierbij aan microlearning, blended learning, praktijkgerichte opdrachten en persoonlijke ontwikkelingsplannen.
Betrekken van leidinggevenden en managers – Zorg dat leidinggevenden actief betrokken zijn bij het leerproces van hun teams. Geef hen de tools en training om leren te ondersteunen en te stimuleren.
Sterke technische basis (LMS) – Kies een gebruiksvriendelijk en schaalbaar Learning Management System (LMS) dat aansluit bij de behoeften van zowel medewerkers als leidinggevenden. Denk aan functionaliteiten zoals gepersonaliseerde dashboards, voortgangsrapportages en integraties met andere tools.
Goede onboarding – Zorg voor een uitgebreide onboarding, zodat iedereen weet hoe ze optimaal gebruik kunnen maken van de academie. Maak duidelijk welke leerdoelen er zijn en hoe de leeromgeving werkt.
Continu leren monitoren – Integreer leren in de dagelijkse praktijk en zorg dat resultaten worden besproken in gesprekscycli met leidinggevenden. Dit zorgt voor continue feedback en motivatie.
Cultuur van leren creëren – Bouw een cultuur waarin leren niet als extra taak wordt gezien, maar als een essentieel onderdeel van persoonlijke en professionele groei. Dit vraagt om duidelijke communicatie, voorbeeldgedrag van leiders en een veilige leeromgeving.
Erkenning en waardering – Beloon medewerkers voor hun leerinspanningen, bijvoorbeeld door certificaten, badges of andere vormen van erkenning die laten zien dat hun inspanningen gewaardeerd worden.
Meten en optimaliseren – Meet regelmatig de impact van het leeraanbod en pas dit aan op basis van feedback en veranderende behoeften binnen de organisatie.
Community en verbinding – Faciliteer netwerkmogelijkheden, peer-to-peer leren en kennisdeling, zodat leren niet alleen individueel plaatsvindt maar ook in een teamcontext.
💡Welke van deze 10 elementen passen jullie al toe?
Maak van je academie een impactmotor
Door je academie continu af te stemmen op de behoefte van de doelgroepen, de dagelijkse praktijk en op de organisatiedoelstellingen, bouw je aan een leercultuur die niet alleen kennis verspreidt, maar ook echt impact maakt.
Voor de organisatie –> Hogere productiviteit, minder verloop en een cultuur van continu verbeteren.
Voor teams –> Betere samenwerking, gedeelde kennis en meer betrokkenheid.
Voor medewerkers –> Professionele groei, meer werkplezier en een sterker gevoel van verbondenheid.
Wil je veel meer resultaat uit je academie halen?
Ben je een L&D-er of HR-adviseur en wil je weten hoe jullie academie wel die impactvolle tool wordt binnen de organisatie? Ik bekijk graag jullie academie en geef advies hoe je als organisatie nog veel meer (geld, tijd en energie) uit je academie kan halen.
OVER JETTE
Als strategisch onderwijskundige help ik organisaties en ondernemers hun academies en programma’s te optimaliseren tot high-end leerproducten met aantoonbare impact en resultaat.
Hier lees je meer: www.jettevanduijn.nl